سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در مردمی که نه خود نیک خواه اند و نه نیک خواهان را دوست دارند، خیری نیست . [امام علی علیه السلام]
مونا کتابدار ایران
 
ادغام سازمان اسناد و کتابخانه ملی و نهاد کتابخانههای عمومی

نتیجه قطعی تصمیم شورای عالی اداری کشور مبنی بر ادغام سازمان اسناد و کتابخانه ملی و نهاد کتابخانه‌های عمومی تا یک ماه دیگر اعلام می‌شود. علی‌اکبر اشعری، عصر 25 دی 1389 از ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران کناره‌گیری کرد و رییس جمهور، هنوز معاون جدید خود و رییس تازه این نهاد را معرفی نکرده است.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ادغام سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نهاد کتابخانه‌های عمومی منوط به تصمیم نهایی شورای عالی اداری کشور است.
اکنون بحث‌های مختلفی درباره این ادغام مطرح است و مخالفان و موافقان نظرهای مختلفی را ابراز می‌کنند.
اشتراک وظایف کتابخانه ملی و نهاد کتابخانه‌ها در نمایه‌سازی، رده‌بندی کتاب‌ها و امور پژوهشی و اشتراک در اهداف تعیین شده برای این دو نهاد در عین لحاظ شدن اهداف خاص برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی، توجیه‌کننده ادغام این دو نهاد به نظر می‌رسد.
اکنون 2 هزار و 500 کتابخانه عمومی زیر پوشش نهاد کتابخانه‌ها اداره می‌شوند و در تمام استان‌ها واحدهای مستقل نهاد در قالب اداره کل فعالیت می‌کنند.
از سوی دیگر با توجه به وجود 10 هزار نسخه کتاب خطی در مجموعه کتابخانه‌های عمومی، ادغام کتابخانه ملی با داشتن گنجینه عظیم نسخ خطی می‌تواند به حفظ و نگهداری نسخ خطی کتابخانه‌های عمومی کمک کند.
 منصور واعظی، اکنون دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است و احتمال می‌رود با ادغام این دو سازمان، واعظی عهده‌دار مسوولیت نهاد ادغام شده باشد.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط موناکتابدار ایرانی 90/1/28:: 4:45 عصر     |     () نظر